FAQ  •  Registreren  •  Aanmelden

Eerste artikel in Nederlandse pers

<<

Angelinda

Gebruikers-avatar

aDMinistrator
aDMinistrator

Bericht 18 Feb 2013, 00:00

Eerste artikel in Nederlandse pers

Gisteravond was ik zo bezig met mijn DM-artikelen archief en ik realiseerde me opeens dat het allereerste DM artikel in de Nederlandse pers, namelijk van het tijdschrift Vinyl, ook het allereerste artikel over DM was buiten de Britse pers. Tot zover ik weet dan. Qua informatie lijkt het er echter wel op dat het slechts een samenvatting is van de interviews in de Britse tijdschriften destijds. Het daaropvolgende DM artikel in Nederland was in de September 1981 editie van OOR, toen DM in Zuiderpark had opgetreden (maar daar heb ik geen scans van).
Dit zijn alle artikelen van 1981 die tot op heden op het internet circuleren: http://www.dmtvarchives.com/forum/index.php?topic=622.0
Het artikel vond ik op een blog van iemand die alle edities van Vinyl had geüpload, de links werken niet meer maar als je hem een email stuurt, krijg je binnen 24 uur een email terug met de download links: http://vinyltijdschrift.blogspot.nl/201 ... mer-6.html

1981-06-xx - Vinyl (Netherlands) - Depeche Mode in Telegramstijl

Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Depeche Mode in Telegramstijl

In januari van dit jaar verscheen een verzamel LP die luistert naar de naam 'Some Bizarre Album'. Een compilatiealbum waarop kleine opkomende futuristische bands zijn vertegenwoordigd en waarvan sommigen reeds via singles van zich hadden laten horen. De meest saillante verschijning op deze plaat is Depêche Mode, met het nummer 'Photographic', een zwaarmoedige melodische uiting in up tempo.
Depêche Mode werd elf maanden geleden geformeerd als driemanschap, twee gitaren en een synthesizer, en kreeg z'n uiteindelijke voltooing na de komst van vocalist David Gahan.
Hun eerste single 'Dreaming of Me' zag voor het eerst het licht bij het Britse electrolabel Mute Records, waar ook een groep als Fad Gadget bij zit. Daniel Miller, de drijvende kracht achter dit project, besloot na de bemoedigende verkoopresultaten van 'Dreaming Of Me', ook hun follow-up 'New Life' te produceren, een resultaat dat de eerste single in kwaliteit verreweg overtreft. Miller met z'n Mute Records heeft de groep z'n vertrouwen gegeven, iets wat de opportunist een oprichter van Some Bizarre Records-waar Depêche Mode debuteerde- Stevo niet heeft kunnen waarmaken. Afgezien hiervan hadden ze toch eigenlijk ook niet de intentie om met Some Bizarre verder in zee te gaan, omdat ze zich absoluut niet beschouwen als futuristische muzikanten maar als 'a dancy pop band'.
Depêche Mode staat voor mode in telegramstijl, snelle kleding, dus iets dat zich snel kan aanpassen aan de hectische ontwikkelingen in de popbizz. Zoveel betekenis schuilt er echter niet achter de naam, ze kwamen het woord voor het eerst tegen in een tijdschrift en er was geen enkele reden waarom ze het kozen, men wist niet eens wat het betekende, het klonk goed en dat was alles! De enige vergelijking die met de muziek van Depêche Mode kan worden getrokken is het oudere repertoire van Orchestral Manoeuvres In The Dark. Zelf denken ze daar heel anders over, OMITD brengt te weinig variatie in hun repertoire, zij daarentegen houden van veelzijdigheid. Als het merendeel van hun songs gestoeld zijn op een stevige beat en er een aantrekkingskracht vanuit gaat waar mensen op willen dansen, is Depêche Mode dik tevreden.
DEPECHE MODE zijn: David Gahan: Vocals/Electronic perc. Vincent Clark: Synth./Backing voc. Martin Gore: Synth./backing voc. Andrew Fletcher: Bass Synth.
Sander Jonkergouw
<<

Tinygirl

Music for the masses
Music for the masses

Bericht 18 Feb 2013, 19:52

Re: Eerste artikel in Nederlandse pers

Ik heb het Oor-artikel ;)
<<

Angelinda

Gebruikers-avatar

aDMinistrator
aDMinistrator

Bericht 18 Feb 2013, 21:38

Tinygirl schreef:Ik heb het Oor-artikel ;)

Ik zou het erg op prijs stellen als je die kon scannen. :) Dat tijdschrift is op Marktplaats te koop voor 6,95 maar dat vind ik net iets te duur voor een artikel van slechts 1 pagina. :(
<<

Puffino

Gebruikers-avatar

aDMinistrator
aDMinistrator

Bericht 18 Feb 2013, 22:35

en scannen hoeft niet, een goeie foto is al gauw goed. Desnoods kan ik die wel een beetje na-bewerken om hem mooier, gladder, rechter en kleurrijker te krijgen.
Puffino

DM minded freak
<<

Angelinda

Gebruikers-avatar

aDMinistrator
aDMinistrator

Bericht 18 Feb 2013, 22:55

Puffino schreef:en scannen hoeft niet

:(
<<

Puffino

Gebruikers-avatar

aDMinistrator
aDMinistrator

Bericht 19 Feb 2013, 08:43

scannan hoeft niet per se, als je geen scanner hebt is dat best lastig, Linda.

Ik weet niet of Tiny een scanner heeft?
Puffino

DM minded freak
<<

Deja-Q

Gebruikers-avatar

aDMinistrator
aDMinistrator

Bericht 19 Feb 2013, 17:50

En als je een Android telefoon hebt en toch iets wilt "scannen", kun je ook scanprogramma's gebruiken, die van je foto automatisch een document maken (bv. PDF of MPEG).. Ik ben over de kwaliteit en de snelheid van het omzetten erg te spreken.
Dit is een (van de velen) programma's die er zijn:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.intsig.camscanner
Mensen die zelden spreken, zijn meestal het beluisteren waard!.. Anderen spreken heel de dag en zeggen niet veel.

And somewhere...there's someone who cares...
With a heart of gold... To have and to hold.

Deja-Q
<<

Angelinda

Gebruikers-avatar

aDMinistrator
aDMinistrator

Bericht 19 Feb 2013, 21:03

Puffino schreef:scannan hoeft niet per se, als je geen scanner hebt is dat best lastig, Linda.

Ik weet niet of Tiny een scanner heeft?

Ja okee sorry, ik wou haar niet onder druk zetten, maar uiteindelijk verzamel ik deze artikelen voor het DMTVArchives archief en een scan is altijd fijner dan een foto.

Deja-Q schreef:En als je een Android telefoon hebt en toch iets wilt "scannen", kun je ook scanprogramma's gebruiken, die van je foto automatisch een document maken (bv. PDF of MPEG).. Ik ben over de kwaliteit en de snelheid van het omzetten erg te spreken.
Dit is een (van de velen) programma's die er zijn:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.intsig.camscanner

Wow, ik wist niet eens dat zoiets bestond! Ga ik in de toekomst anderen ook aanraden. :)
<<

Tinygirl

Music for the masses
Music for the masses

Bericht 23 Feb 2013, 12:28

Ik zal eens kijken hoe hij uit de scan rolt anders maken we er een goede foto's van. Zal nog even dat plakboek doorspitten, want er staat veel van 1981 in. Heb ik ooit gekregen van de aanstichtster van mijn verslaving.
<<

Tinygirl

Music for the masses
Music for the masses

Bericht 24 Feb 2013, 13:13

Het is een foto geworden, want het artikel was te groot voor mijn scanner. Ging makkelijker. Ik heb het naar Angelinda gemaild.
Volgende

Terug naar Stories of old...